ARTECHNE – Technique in the Arts, 1500-1950

13 February 2020
Museum Hof van Busleyden, Mechelen (BE)

Jenny Boulboullé geeft een lezing tijdens het Soirée MuZee in het Museum Hof van Busleyden

Soirée MuZee is een reeks lezingen, geïnspireerd door en/of gerelateerd aan de tentoonstelling Back to Black, welke nog tot en met 21 juni 2021 te zien is in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen (BE).

Het Back to Black-project: van archief, via lab en atelier tot het museum en de catwalk
Jenny Boulboullé

Donderdag 13 Februari 2020
20:00-22:00u, Zaal Doedens
Koop hier je tickets

Is het mogelijk om de prachtige, zwart gekleurde stoffen die eerst aan het Bourgondische hof en later in heel Europe in de mode kwamen te doen herleven? Zouden we het beroemde zwarte laken – de kostbare, fijn geweven wollen stof die in het Bourgondische Vlaanderen werd geproduceerd – nog steeds zo mooi vinden? Het duurste zwart dat de meester-ververs maakten, werd toen niet alleen met rouw geassocieerd, maar ook met pracht, praal en macht. Aan de andere kant zijn er ook veel recepten overgeleverd voor het zwart verven met goedkope restproducten, zoals ijzerslijp, elzenschors en zure bierkens. Dit soort recepten was bedoeld om thuis de verbleekte kleuren van zwarte hoeden en sokken weer op te frissen of deze zwart te verven.

Helaas zijn er haast geen kleren uit de Bourgondische periode tot ons gekomen. We kennen de zwarte pracht van de edelen en welgestelden enkel van geschilderde portretten. Maar hoe voelden de zwarte stoffen toen aan en hoe werden ze gemaakt? Hebben we vandaag de dag eigenlijk nog oog voor de verschillende schakeringen van zwart die destijds zo tot de verbeelding spraken van arm en rijk?

In het project Back to Black ging een team van historici, conservatoren, kleuranalysten en antropologen samen met de hedendaagse kunstenares Claudy Jongstra en de curatoren van het Museum Hof van Mechelen op zoek naar antwoorden op deze vragen. Deze lezing neemt je mee doorheen archieven in Nederland, België en Engeland en gunt je een blik in de keukens van onderzoekslaboratoria en de verfstudio van de kunstenares en haar team. We volgen de opbouw van de tentoonstelling en een fashion show in Parijs waar Bourgondische zwarte tinten schitterden op de catwalk.

Jenny Boulboullé is postdoctoraal onderzoeker in het Artechne Project dat met financiering van de EU historische maakprocessen in de kunsten bestudeert. Zij studeerde kunstgeschiedenis en filosofie in Duitsland en Nederland. Hiervoor werkte ze als onderzoeker en docent aan de Columbia University in New York, waar ze met een internationaal team een historisch handschrift heeft ontrafeld dat ons ongekende inzichten in 16e-eeuwse kunstambachten geeft.

Download hierhet volledige Soirée MuZee-programma